Ajankohtaista2020-08-03T11:58:54+03:00
11.5.2021

Voimapäiviä tulossa

Järjestämme touko-kesäkuun aikana lähes jokaisessa kunnassa Voimapäivät vapaaehtoisillemme – toki viranomaisten koronaohjeistusten mukaisesti.

Haluamme tietää, mitä sinulle kuuluu ja miten voisimme tukea ja kehittää vapaaehtoistoimintaamme eri puolilla maakuntaa.

Tästä näet jo sovitut paikkakunnat ja aikataulut. Ilmoittaudu mukaan alueesi vastuutyöntekijälle eli Mirvalle, Maaritille, Sirkulle tai Virpille (Kaisalle).

Sirkun alue:

Länsi-Pohjan alueella yhä yli kuuden henkilön kokoontumisrajoitus, toteutukset aluehallintoviranomaisten ohjeiden mukaan.

Simo, ti 1.6. klo 16, Malinin toimintakeskus.

Tervola, ma 7.6. klo 16, Tervolahovi.

Kemi-Keminmaa, ti 8.6. klo 12,  Jokikeskus (Vallitunsaari).

Tornio, ma 14.6. klo 16, Toranda, Näätsaarentie 241.

Ylitornio, ti 15.6. klo 12, Aavasaksan Paviljonki.

Kolari, ke 16.6. klo 11, Ravintola Halla/Luontokeskus Kellokas.

Pello, ke 16.6. klo 16, Ravintola Granni/Vihreä Pysäkki.

Mirvan alue:

Ranua, ti 25.5. klo 12.30-15, Arctic Guesthouse.

Rovaniemi, to 27.5. klo 16-18.30, Alakorkalon laavu.

Virpin alue:  

Sodankylä ti 18.5. klo 15.30-18.30 (ilmoittautuminen maarit@lapinmuistiyhdistys.fi)

Inari, ti 25.5. klo 12-16  (ilmoittautuminen kaisa.kekkonen@lapinmuistiyhdistys.fi)

Maaritin alue:

Posio, ke 19.5. klo 10-13, Lomakeskus Himmerki.

Ke 19.5.2021 klo 13-15 Posion Pyrinnön kahvila, keskustelutilaisuus: Miten voimme tukea perhettä, jonka läheisellä on muistisairaus. Yhteistyössä Koillismaan Omaishoitajat ja Läheiset ry ja Posion kunta.

Ke 26.5. klo 13-15 Posion Pyrinnön kahvila, keskustelutilaisuus: Miten voimme tukea perhettä, jonka läheisellä on muistisairaus. Yhteistyössä Koillismaan Omaishoitajat ja Läheiset ry ja Posion kunta.

Savukoski, Pelkoseniemi, ti 1.6. klo 11-14, Kotikontu, Martti (Savukoski), klo 17 tietoilta Savukosken kylätalo.

9.5.2021

Olen jossain – dokumenttisarja äidin muistisairaudesta

Yle Areenassa on laaja ohjelmakokonaisuus äidin muistisairaudesta.

Olen jossakin. Elämä ilman lähimuistia ei ole helppoa. Toimittaja Tuula Rajavaara on taltioinut elämää muistisairautta sairastavan äitinsä kanssa.

Yhdessä he yrittävät keksiä, miten hallita yhä oudommaksi muuttuvaa arkea.

Dokumenttisarja on omakohtainen, mutta monet asiat ovat tuttuja muillekin muistisairaan läheiselle.

Suomessa on lähes 200.000 muistisairaus-diagnoosin saanutta ihmistä.

Muistisairaudet koskettavat meistä jokaista jossakin vaiheessa elämää. Siksi tähän ohjelmasarjaan kannattaa tutustua.

Dokumenttisarjaa voit tutustua tästä linkistä.

3.5.2021

Aivoterveyslähettiläskoulutusta Kittilässä

Oletko kiinnostunut aivoterveydestä ja sen edistämisestä? Jos olet, tule mukaan kouluttautumaan aivoterveyslähettilääksi.

Annika Väihkönen kouluttaa uusia lähettiläitä Kittilässä maanantaina 24.5.

Maksuttomassa koulutuksessa opiskellaan vapaaehtoisuuden ja ryhmän ohjaamisen periaatteita sekä
saadaan tietoa aivoterveyden edistämiseen ja muistisairauksien ennaltaehkäisyyn.

Ilmoittaudu mukaan 17.5. mennessä.

Koulutuspäivän ohjelman voit lukea tästä.

 

 

20.4.2021

​TV2:n Jumppahetki säilytettävä ohjelmistossa 

Lapin Muistiyhdistyksen hallitus esittää, että TV2:n Jumppahetki säilyisi television ohjelmatarjonnassa.

Hallituksen kannanoton mukaan:

Yle ja Helsingin kaupunki ovat tuottaneet kotijumpan jokaisen olohuoneeseen television välityksellä korona-aikana. Tämä palvelu on ollut meille Lapin Muistiyhdistyksen väelle ja monille muille ainoa mahdollisuus oman toimintakyvyn ylläpitoon poikkeusolosuhteissa. 

Kymmenen minuutin ohjattu jumppahetki arkiaamuisin ja uusintana iltapäivisin on tuonut rytmiä ja tekemistä erityisesti yksinäisiin päiviin.  

Kotijumppa on mahdollistanut myös omaishoitajille pienen hetken oman kunnon ylläpitämiseen. Suurin osa omaishoitajista hoitaa muistisairasta läheistään. 

Internet on täynnä kotijumppa- ja treeniohjelmia, mutta meillä kaikilla ei ole osaamista ja välineitä hyödyntää netin tarjontaa. 

Ylen julkisen palvelun tehtävänä on tuoda monipuolinen televisio-ohjelmisto meidän kaikkien saataville tasapuolisesti. 

Vetoamme Ylen päätöksentekijöihin, että TV2:n Jumppahetki säilyisi Ylen ohjelmatarjonnassa tulevaisuudessakin, sillä meitä eri syistä kotona pysytteleviä ihmisiä on eri puolilla Suomea myös korona-ajan jälkeen.  

Television jumppa auttaa jaksamaan arjessa.

Lapin Muistiyhdistyksen hallituksen puolesta 

Leif Wilenius, puheenjohtaja 

Olavi Holmala, varapuheenjohtaja 

 

 

 

 

 

18.4.2021

Värkkää väriä lautaselle

Värkkää väriä lautaselle on Annikan Aivovinkkien aiheena.

Suomalaisten aivoterveyttä haastavat tänä päivänä muun muassa runsas suolan, sokerin ja kovan rasvan käyttö sekä vähäinen kuidun saanti. Aivoissamme on 600 kilometriä pieniä verisuonia, joita tulisi vaalia mahdollisimman hyvillä rakennus- ja polttoaineilla.

Energiankulutuksesta aivomme lohkaisevat viidenneksen.

Ei ole siis aivan yhdentekevää, mitä polttoainetta energiaksemme tankkaamme. Siksi kannattaa värkätä väriä lautaselle.

Värikkäissä kasviksissa on härskiintymistä estäviä aineita eli antioksidantteja.

Väriä lautaselle saat myös hedelmistä ja marjoista.

Lisäksi lautaselle kannattaa valita monipuolisesti pehmeän rasvan lähteitä kuten kasviöljyä, kalaa ja pähkinöitä sekä täysjyväviljatuotteita.

Suoliston ja sen mikrobien terveysvaikutukset ovat meille vasta avautumassa. Kun haluamme ruokkia hyvin suolistomme mikrobeja, kannattaa meidän käyttää runsaasti kuitua sisältäviä ruoka-aineita, erityisesti täysjyväviljatuotteita.

Jos ruokavaliosta saat riittävästi kuitua, saat myös monia muita asioita riittävästi.

Omat valintani alkoivat hyvin…

Lueskelin Aivoliiton monipuolisia ruokaan liittyviä nettisivuja. Sama teema on esillä myös Sydänliiton sivuilla, sillä valtakunnallinen sydänviikko alkaa sunnuntaina 18.4.

Päätin, että seuraan päivän ajan tarkkaan, minkälaisia valintoja teen omalle lautaselleni. Kirjasin kohtalaisen tarkasti, mitä ja minkäväristä ruokaa söin.

Määriä en punninnut, vaan arvio perustui kappalemääriin tai silmämääräiseen arvioon.

Tässä lyhyt listaus päivän ruokailuista ja huomioista.

Aamupala seitsemän aikaan aamulla koostui kaura-kuitu puurosta (ilman suolaa), jossa oli kourallinen mustikoita ja kasvimargariini-silmä sekä kahdesta ruisleivästä, joissa päällä samaa margariinia kuin puurossa, siivu 5%:sta juustoa sekä tomaattia. Juomana lasillinen vettä.

Olin tyytyväinen itseeni, hyvin lähti liikkeelle.

Töissä oli kohtalaisen työntäyteinen aamupäivä ja lounaalle meno venyi yli puoleen päivään. Lounaalle suunnitellut eväät olivat jääneet kotiin jääkaappiin, joten täytyi tyytyä työpöydän laatikosta löytyvään “hätävaraan”.

Lounas koostui värittömistä nuudeleista ja maustekastikkeella höystetystä tonnikalapurkillisesta. Juomaksi lasillinen vettä.

Tästä oli väri-ilottelu kaukana ja kasvikset sekä vihannekset loistivat poissaolollaan.

Lounaasta ei ollut mennyt kahta tuntiakaan, kun huomasin kaivelevani työpöytäni laatikkoa ja etsiväni jotain hyvää. “Makean hammasta” kolotti.

Oli tyytyminen kauraiseen, tumma suklaan makuiseen välipalakeksiin ja appelsiiniin. Nautiskelin ne inkivääriteellä höystettynä.

Puoli viiden jälkeen tullessani kotiin oli melkoinen nälkä. Oli mietittävä, mikä ruoka valmistuu mahdollisimman pikaisesti. Kauraspagetti ja tomaattimurskalla maustettu jauhelihakastike kelpasivat muillekin.

Missä olivat jälleen ne monipuoliset värit?

Hedelmät ovat terveellisiä.

Iltapalalla päätin petrata.

Kokosin lautaselleni rasvatonta, maustamatonta jogurttia, johon päälle marjoja, banaania ja pähkinöitä. Täysjyväleipien päälle latasin ison kerroksen salaatinlehtisekoitusta.

Lisäksi popsin pienen rasiallisen pieniä luumutomaatteja. Juomana mukillinen rooibos -teetä.

Mielestäni onnistuin ainakin värien lisäämisessä.

Yhteenvetona tästä päivän tarkkailusta voisin sanoa, että ruokarytmillä on ainakin itselleni suuri merkitys.

Jos jätän ruokailujen välit liian pitkiksi, tulen helposti valinneeksi “höttöä” lautaselle ja annoskoot kasvavat liian isoiksi nälän kurniessa.

Vihannesten ja kasvisten lisääminen on tarpeen. Olen tutustunut aiemmin tohtori ja bakteriologian dosentti Satu Pekkalan blogikirjoituksiin, ja kyllä kuitujenkin lisääminen omaan ruokavaliooni olisi perusteltua.

Satu Pekkalan kirjoituksia voit lukea tästä.

Värikäs hedelmäsalaatti.

Suolan käytön suhteen olen kohtalaisen tyytyväinen, varsinkin kun vertaan sitä aikaisempaan käyttööni. Antaisin itselleni tämän perusteella arvosanan tyydyttävä.

Hyvällä tiellä ollaan, mutta petrattavaa löytyy.

“Aivoterveyden kannalta tärkeitä eivät ole ne asiat, joita teet vain harvoin. Tärkeitä ovat ne asiat, joita teet usein, lähes joka päivä.”

Aivoliitolla on hyviä ruokaan liittyviä vinkkejä. Voit lukea niitä tästä.

Sydänviikolla terveellinen ruokavalio on esillä myös Sydänliiton sivuilla.

Terveisin,

Annika

Annika Väihkönen kasvokuva.

Annikan Aivovinkit-blogi on osa Lapin Muisti Kuntoon-hanketta ja aivoterveyden edistämistä Lapissa.

 

12.4.2021

Koronauhka väistymässä

Lapin viranomaiset ovat väljentäneet koronaohjeistuksia Lapin sairaanhoitopiirin alueella, sillä tartuntoja on todettu vähän.

Lapin Muistiyhdistys aloittelee ryhmätoimintaansa paikan päällä 12.4. alkaen niissä seutukunnissa, joissa se on mahdollista. Muilla alueilla korvaamme osan toiminnasta Teams-kokoontumisilla, puhelinsoitoilla tai tehtäväpostituksilla.

Lapin sairaanhoitopiirin alueella voimme järjestää enintään 20 henkilön yleisötilaisuuksia.

Lapin aluehallintoviraston määräys on voimassa 12.4.–11.5.2021, ja se koskee Lapin sairaanhoitopiirin aluetta eli Enontekiön, Inarin, Kittilän, Kemijärven, Kolarin, Muonion, Pelkosenniemen, Pellon, Posion, Ranuan, Rovaniemen, Sallan, Savukosken, Sodankylän ja Utsjoen kuntia.

Länsi-Pohjassa

Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella on yhä voimassa tiukemmat leviämisvaiheen rajoitukset.

Lapin aluehallintovirasto on kieltänyt kaikki yli kuuden hengen yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella 25.4.2021 saakka.

Pienryhmien kokoontumissa noudatamme koronaohjeistuksia eli huolehdimme muun muassa käsihygieniasta ja turvaväleistä ja osallistumme ryhmiin vain terveinä.

 

Tästä voit tutustua tarkempiin ryhmätoiminnan koronaohjeisiin.

 

 

7.4.2021

Virkistysloma työikäisenä sairastuneille

Virkistysloma on tarkoitettu ensisijaisesti vasta muistidiagnoosin saaneille.

Lomalla keskitytään yhdessäoloon, vertaistukeen ja parisuhteen hyvinvointiin kauniissa maisemissa.

Loman hinta on 100€/henkilö.

Hinta sisältää:

  • majoituksen
  • ohjelman
  • täysihoidon

Matkat jokainen maksaa itse.

Ilmoittautumiset 11.5. mennessä.

Loma toteutetaan Lapin Muistiyhdistyksen ja Oulun seudun Muistiyhdistyksen yhteistyönä.

Lisätietoja antavat:

sirkku@lapinmuistiyhdistys.fi (045-694 3753)

ja mirva@lapinmuistiyhdistys.fi (0400-742 319)

6.4.2021

Muistilomalle elokuussa!

Järjestämme yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa Muistiloman Lomakoti Onnelassa Haukiputaalla. Viiden päivän täysihoitoloma toteutetaan elokuussa.

Muistiloman tavoitteena on kehittää muistia erilaisten harjoitteiden avulla, antaa avaimia toimintakyvyn ylläpitämiseen, saada vertaistukea muilta lomalaisilta sekä torjua yksinäisyyttä.

Täysilomahoito on tarkoitettu aikuisille. Sen ajankohta on 2.-7.8.2021.

Onnelan loma sisältää:

  • aamiaisen, lounaan ja päivällisen
  • majoituksen jaetuissa kahden henkilön huoneissa
  • yhteistä ohjattua toimintaa kaksi kertaa päivässä (ei tulo- ja lähtöpäivänä)

Loman omavastuu on 90 euroa/henkilö.

Jos lomalle hakija tarvitsee avustajan, myös avustajan on haettava omalla hakemuksella tuettua lomaa.

Tuetut lomat myönnetään taloudellisin, terveydellisin ja sosiaallisin perustein. Tuetun loman voi saada joka toinen vuosi.

Loman järjestämistä tuetaan Veikkausvoittovaroin.

Voit tulostaa hakulomakkeen tästä.

Hakulomake lähetetään:

Hyvinvointilomat ry.

Haapaniemenkatu 14

00530 Helsinki

Lisätietoja saat myös Sirkku Raumalta

sirkku@lapinmuistiyhdistys.fi

tai puhelimitse 045-694 3753.

 

 

 

Go to Top