Lapissa päivystysapua saa numerosta 116117
Kiireellistä hoidon tarpeen arviointia tehdään koko Lapin alueella numerossa 116117.
Päivystysapuun soitetaan, kun harkitaan lähtöä päivystykseen tai kun tarvitaan apua tai neuvoja äkillisissä terveysongelmissa ja oma terveysasema on kiinni. Numero on käytössä 14.10.2024 alkaen.
Hätätilanteessa soitetaan aina hätäkeskukseen numeroon 112.
Lapin alueelta soittavan sijainti paikannetaan ja puhelu ohjautuu Lapin hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattilaisista koostuvaan päivystysapuyksikköön.
Päivystysavussa tehdään hoidon kiireellisyyden arviointia valtakunnallisten kriteerien mukaan.
Päivystysapu ohjaa asiakkaan tarkoituksenmukaiseen hoitopaikkaan. Päivystysavusta voidaan antaa myös neuvontaa ja kotihoito-ohjeita.
Soittaja voidaan myös ohjata ottamaan yhteyttä esimerkiksi sosiaalipalveluihin, sosiaalipäivystykseen tai mielenterveyspäivystykseen. Numeroon soittaminen on maksutonta.
Käytöstä poistuvat 14.10. seuraavat puhelinpalvelut:
- Lapin keskussairaalan yhteispäivystyksen puhelimessa tehtävä kiireellinen hoidon tarpeen arviointi
- virka-ajan ulkopuolinen hoidon tarpeen arviointi seuraavissa kunnissa: Kittilä, Kolari, Muonio, Pello, Posio, Ranua ja Salla
Voit kuitenkin edelleen soittaa mielenterveyspäivystykseen, lasten sairauksien hoidon tarpeen arviointiin sekä terveysasemien akuuttivastaanotoille, kun terveysasemat ovat avoinna.
- Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikan puhelinneuvonta ympäri vuorokauden: 040 149 1340
- Mielenterveyspäivystys Lapin keskussairaala: 040 715 8400
- Mielenterveyspäivystys Länsi-Pohjan alue: 040 774 3891
- Lastensairauksien päivystys Lapin keskussairaala ympäri vuorokauden: 040 642 8811
- Ivalon terveyskeskuksen hoidon tarpeen arviointi ympäri vuorokauden: 040 770 9187
- Sodankylän Sopukan hoidon tarpeen arviointi (ma–su klo 8–21) 016 860 4840
- Kemijärven hyvinvointikeskuksen hoidon tarpeen arviointi (ma–su klo 8–18) 020 690 870
Länsi-Pohjan keskussairaalan Akuuttiklinikan puhelinneuvonta palvelee vuoden 2024 loppuun.
Päivystysapu 116117 -palvelun käyttöönoton tavoitteena on vahvistaa päivystysaikaisen kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin saatavuutta ja saavutettavuutta yhdenmukaisesti koko Lapin alueella.
Päivystysavun kautta soittaja saa sujuvasti yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen ja asiakas ohjataan oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaiselle ammattilaiselle.
Päivystysapu 116117 on hyvinvointialueiden järjestämä neuvontapalvelu, joka neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Palvelun kansallista kehittämistä koordinoi julkisomisteinen DigiFinland Oy.