Lapin Muistiyhdistys aloittaa muistisairauteen sairastuneille kuntouttavan päivätoiminnan syyskuussa. Onnimanniksi nimetty päivätoiminta korostaa muistisairaan oikeutta hyvään ja mielekkääseen arkeen.

Lapin Muistiyhdistyksen puheenjohtaja Leif Wilenius kertoo, että muistiyhdistys on suunnitellut päivätoimintaa jo pitkään, sillä Onnimannin kaltaiselle toiminnalle on selkeästi tarvetta.

Rovaniemellä on noin 900 keskivaikeaa tai vaikeaa muistisairautta sairastavaa asukasta.

– Jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus kohtaamiseen ja hoivaan, joka perustuu empatiaan ja muistisairauksien ymmärtämiseen. Meillä on tähän erityistä ammattitaitoa, hän sanoo.

Päivätoiminnan palvelupäällikkönä on aloittanut kuntoutuksen erityisasiantuntija (YAMK) Marika Kulppi-Nurminen. Erityisryhmien kuntoutussuunnittelijana ja toimintaterapeuttina hän haluaa kehittää erityisesti muistiesteettömyyttä sekä kuvien käyttöä muistisairaan kanssa kommunikoinnissa ja toiminnanohjauksessa.

– Haluan edistää muistisairaiden osallisuutta. Minulla on paljon ideoita kuntouttavasta toiminnasta ja muistisairaan ja hänen lähi-ihmisten osallisuudesta toiminnan sisällön suunnitteluun.

Onnimannin päivätoiminta on tarkoitus toteuttaa aamu- ja iltapäiväryhmissä neljä tuntia kerrallaan. Toimintaan voivat osallistua myös työikäisenä eli alle 65-vuotiaana muistisairauteen sairastuneet.

– Osallistujien toimintakyvyn pitäisi olla sellainen, että he pystyvät toimimaan sanallisella ohjauksella tai pienellä avustuksella esimerkiksi ruokailussa, pukeutumisessa tai liikkumisessa, Marika Kulppi-Nurminen kertoo.

Päivätoiminta on maksullista.

Lapin Muistiyhdistys aloittaa Onnimannin toiminnan Nonna Groupin uudesta yhteisöasumistalossa Riistatiellä Lapinaukealla.

marika@lapinmuistiyhdistys.fi

p. 044 977 2898 (1.8. alkaen töissä jälleen)