Olet täällä: Etusivu > Tuki ja palvelut > Muistiluotsi

Lapin Muistiluotsi

STEA:n (entinen Raha-automaattiyhdistys) rahoittaman Asiantuntija- ja tukipalvelukeskuksen päätehtävänä on tarjota Lapin maakunnan muistisairaille ihmisille sekä heidän lähi-ihmisilleen toimintaa, tietoa, ohjausta, tukea ja neuvontaa.

Muistitupatoiminta on laajentunut Rovaniemen lähikyliin ja olemme saaneet lisäresurssia Ylä-Lapin ja Länsi-Pohjan alueille. Olemme avanneet toimipisteen myös Kemiin, osoitteeseen Kirkkopuistokatu 18 B 13, liikehuoneisto.

Olemme osa Muistiliiton koordinoimaa valtakunnallista Muistiluotsiverkostoa:
Suomen pohjoisin Muistiluotsi, tutustu verkostoon lisää täältä.

Tutustu Lapin Muistiluotsitoiminnan arvoperustaan täältä.

Tutustu Muistiluotsin Toimintaraporttiin 2015 täältä.

Lapin Muistiluotsin toimintamuotoja ovat

• Ohjaus, tuki ja neuvonta
  • Vapaaehtoistoiminta muistiperheiden tueksi: Lapin Muisti-Kaverit voivat toimia esim. muistisairaiden ihmisten kahvi-, lenkki- tai kalakavereina. Lapin Muistitukihenkilöt puolestaan tarjoavat vertaistukea muistisairaiden lähi-ihmisille. Vapaaehtoiset ovat kurssin käyneitä maallikoita ja allekirjoittaneet vaitiolosopimuksen.
    Lue lisää ja katso maakunnalliset vapaaehtoistoimijamme täältä.
  • Muistitupatoiminta muistisairaille ihmisille Rovaniemellä: toiminta tarjoaa ryhmämuotoista vertaistukea, virkistystä ja sosiaalista kuntoutusta muistisairaille. Viikottain toimii monenlaisia vertaisryhmiä; uusimman ohjelman löydät etusivulta ajankohtaista -osiosta.
  • Virkistys-ja tietokursseja sekä tuettuja lomia muistiperheiden tueksi ja virkistykseksi.
  • Muistitiedon levitystä muistiperheille, Lapin väestölle ja ammattihenilöstölle
  • Ammatilliselle muistiyhdyshenkilöverkoston (=Lapin muistihoitajat ja muistikoordinaattorit) ylläpitoa
  • Vaikuttamis- ja edunvalvontatyö Lapissa esim. muistitiimit, muistiadressit, päättäjäinfot, Lapin Muistibarometrin tuottaminen säännöllisesti, Kansallisen Muistiohjelman jalkauttaminen, aivoterveyden edistämistyö

KYSY LISÄÄ TOIMINNOISTAMME tai